INNOVATIEMANAGEMENT
Innovatiemanagement is het bouwen aan innovation excellence. Net zoals je de ‘operatie’ optimaliseert door te werken aan operational excellence kun je ook succesvoller worden in innovatie en zorgen voor de juiste randvoorwaarden en een structuur die houvast biedt.
Innovation Excellence Diamant
Pimcy’s innovation excellence diamant maakt de verschillende facetten van innovatiemanagement visueel. Of je nu aan één facet wilt werken, of een grotere verandering tot stand wil brengen, het diamant model helpt je het grotere geheel te overzien. Wij bekijken graag samen met jullie aan welke facetten gewerkt zou moeten worden.
Onze aanpak is gegrond in best practices binnen Design Thinking/ Service Design en Innovatiemanagement.
INNOVATIE PORTFOLIO MANAGEMENT
Wij hanteren een gecombineerde aanpak van Innovatiemanagement en Portfoliomanagement, vandaar de naam Innovatie Portfolio Management.
Vanuit innovatiemanagement perspectief willen we de volgende zaken optimaliseren:
- Strategische richting
- Randvoorwaarden en kaders om te kunnen innoveren
- Een ruimtegevend proces met als doel om nieuwe producten, diensten en business modellen te kunnen ontwikkelen en schalen.
Vanuit portfoliomanagement perspectief willen we de volgende zaken organiseren:
- Management van de innovatiefunnel
- Meetbaar maken van innovatie
- Een optimale portfolio en dus keuzes maken
Doelstellingen van Innovatie Portfolio Management
- Succesratio van nieuwe introducties verhogen
- Versnellen doorlooptijd traject en optimale inzet resources
- Bijdragen aan bereiken strategie
IDEE MANAGEMENT
Idee management is het proces dat ervoor zorgt dat er continu relevante ideeën worden opgehaald en geselecteerd. Ideeën kunnen hierbij zowel van binnen als buiten de organisatie komen. Als ideeën van buiten komen en er samen met externe partijen gewerkt wordt aan de realisatie van die ideeën spreken we over open innovatie.
Doelstellingen idee management
- Steeds beter worden in het ophalen en selecteren van ideeën
- Kennis en enthousiasme van werknemers en partners benutten
- Komen tot onverwachte nieuwe ideeën waaruit innovatie kan voortkomen
DESIGN THINKING
Design Thinking is een methode, een proces en een gedachtengoed. Het is is geen strak proces, maar eerder een dynamische benadering van het aanpakken van uitdagingen.
Het begint met diepgaand inleven in de behoeften en ervaringen van gebruikers, gevolgd door het definiëren van het probleem op een mensgerichte manier.
Vervolgens komt het gedeelte wat mensen vaak het leukst vinden: ideeën genereren! Hier moedigen we aan om wild te dromen, buiten de gebaande paden te denken en traditionele beperkingen uit te dagen.
Na het selecteren van de meest veelbelovende ideeën, is het tijd om concepten of bepaalde interacties tastbaar te maken, waardoor ze snel kunnen worden getest en aangepast. Het gaat om het maken van kleine stappen, en ervoor zorgen dat je een mislukking leert zien als een waardevolle leerervaring.
Het resultaat? Innovatieve oplossingen die functioneel zijn, afgestemd op de echte behoeften van gebruikers én die waarde opleveren voor de organisatie.
Doelstellingen Design Thinking
- Verlagen risico van innovatie
- Snel ontwikkelen en leren
- Komen tot meer creatieve oplossingen