Het probleem context canvas
De titel klinkt zwaar, en ook ik denk liever in mogelijkheden dan in problemen…
Maar… de meeste nieuwe producten of diensten lossen een probleem op voor een klant. De klant ervaart de ergernis al langer, en probeert misschien zelfs om daar alternatieve oplossingen voor te verzinnen.
Op het moment dat je een oplossing (=product of dienst) verzint voor iets wat geen relevant probleem is voor de klant, mislukt de introductie meestal.
3D televisie
Zo is een aantal jaar geleden 3D televisie geïntroduceerd voor de thuiskijkers. Ook wij hebben een nieuwe Smart TV gekocht. Het ‘smart’ stuk wordt volop gebruikt o.a. voor Netflix. De 3D functionaliteit? Eerlijk gezegd geen idee hoe het werkt en de 3D brillen liggen nog in de verpakking. Als ik 3D wil zien vinden we dat alleen leuk bij specifieke films in de bioscoop. Thuis hoeft dat niet voor ons, niet echt gezellig allemaal met een gek brilletje op de bank.
En zo dachten meer mensen hierover. Ik weet nu dat 3D tv inmiddels niet meer bestaat zelfs, zie https://www.lifewire.com/why-3d-tv-died-4126776.
Love the problem, not the solution
Vanuit Lean Startup is het adagium dan ook “love the problem, not the solution”. De belangrijkste uitdaging is niet de beste technische oplossing vinden, maar een oplossing voor een probleem dat relevant is.
Immers, als het probleem niet relevant is hoeven we ook niet op zoek naar een oplossing. Als je start vanuit de oplossing, word je vaak verliefd op je eigen oplossing en ontwikkel je een blinde vlek. We komen liever sneller in het productontwikkelingsproces erachter of iets kans van slagen heeft, dan laat. Immers, de productontwikkelingskosten nemen toe naarmate je er langer mee bezig bent, en zeker als we naar technische ontwikkeling gaan lopen de kosten snel op.
Probleem context canvas
Om het probleem wat uit te diepen, gebruiken wij het probleem context canvas, gratis te downloaden op onze site. Het probleem context canvas gebruik je om alles wat je hebt uitgevonden in de Discovery fase van het Design Thinking proces op 1 pagina samen te vatten.
Aan de hand van een simpel voorbeeld zal ik dit canvas toelichten. Mijn zoon van 14 jaar woont 13 kilometer van school. Soms gaat hij met de bus, soms met de fiets. Voor de kerst heeft hij een draadloze koptelefoon gekregen die op Bluetooth werkt en een hele lange accuduur heeft. Daar was hij superblij mee en deze wordt iedere dag gebruikt.
Stel dat we nu even teruggaan in de tijd en ons voorstellen dat deze koptelefoon nog niet bestaat…
Resultaat
Het probleem is kennelijk herkenbaar geweest, want dit soort koptelefoons zijn er meer dan voldoende op de markt én ik zie er heel wat jongeren mee lopen.
Draadloze koptelefoons die dus de volgende eigenschappen hebben:
- Comfortabel
- Lichtgewicht
- Zien er gaaf uit, ook als ze op je hoofd staan of om je nek te hangen
- Makkelijk in je tas te stoppen
- Duurzaam
- Goed geluid
- Lange accuduur
- Bluetooth en bediening via koptelefoon
- Minder dan € 50,-
Allemaal zaken die we kunnen plotten op het probleem context canvas…
Het probleem contex canvas helpt je dus om het probleem scherper te formuleren en te weten welke uitdaging we willen aanpakken. Alvorens we oplossingen bedenken of zelfs gaan maken, zouden we nu eerst in de doelgroep moeten toetsen of ze dit herkennen. Maar dat is een andere stap…
Zelf aan de slag?
Bezoek onze download pagina